Oxygen Cylinder

سیلندرهای اکسیژن بیمارستانی

برای بیمارانی که از اکسیژن مکمل استفاده می کنند ، سیلندرهای قابل حمل می تواند راهی عالی برای آزادی حرکت در هر مکانی که دوست دارند ، باشد. در این مقاله انواع سیلندرهای اکسیژن ، نحوه تعیین بهترین اندازه و لوازم جانبی اصلی را بررسی خواهیم کرد.


Start your Free trial

اندازه های مختلف سیلندرهای اکسیژن کدامند؟

برای تمایز بین اندازه سیلندرهای اکسیژن از دو روش نامگذاری استفاده می شود. روش اصلی با استفاده از حروف الفبا میباشد که برای کوچکترین اندازه قابل حمل از حرف A و برای بزرگترین اندازه از حرف Eاستفاده می شود. روش جدید نامگذاری با حرف “M” برای “پزشکی” Medical شروع می شود و به دنبال آن از اعدادی استفاده میشود که نشان دهنده مقدار فوت مکعب اکسیژن قابل فشرده شدن در استوانه است.
بنابراین سیلندر B اصلی اغلب به عنوان سیلندر M-6 شناخته می شود زیرا می تواند 6 فوت مکعب اکسیژن را در خود جای دهد.

portable oxygen cylinder

کدام اندازه کپسول برای مشتری ما بهترین است؟

oygen cylinder 2

اندازه مطلوب یک کپسول اکسیژن به سبک زندگی مشتری و جریان اکسیژن تجویز شده بستگی دارد. متداول ترین اندازه M6 است. با این حال ، اگر مشتری فقط به ویلچر محدود باشد ، یک سیلندر بزرگتربا اندازه E بهمراه کیف ویلچر مناسب تر خواهد بود. یا اگر او فقط برای مدت زمان کوتاهی از خانه بیرون می رود و وزن کپسول ایجاد مشکل می نماید ، پس یک سیلندر کوچکتر M4 بهتر باشد.

جهت تعیین طول عمر یک سیلندر اکسیژن ، فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته میشود:

میزان جریان تجویز شده بیمار بر حسب لیتر بر دقیقه ؛ ظرفیت مخزن برحسب لیتر و اینکه آیا از تنظیم کننده یا محافظ استفاده می کنند یا خیر . یک تنظیم کننده جریان مداوم را با دبی مشخص میکنند . یک محافظ وقتی مورد نیاز است که بیمار نفس می کشد و فقط وقتی بیمار نفس می کشد اکسیژن را دفع می کند. بیشتر محافظ ها باعث میشوند که مخازن سه تا پنج برابر بیشتر دوام داشته باشند ، اما می توانند تا 10 برابر تنظیم کننده ها گرانتر باشند و توسط بیمه پوشش داده نمی شوند.

Cylinder Cases

چه لوازم جانبی مورد نیاز است؟

به کلیه بیماران باید آچار مخصوص سیلندر و تابلوی “عدم استعمال دخانیات” داده شود (توصیه می شود بیماران در تمام ورودی های ساختمان و همچنین در اتاقی که اکسیژن را استفاده میکنند تابلو را نصب کنند).

برای سیلندرهای قابل حمل ، کیف حمل یا گاری توصیه می شود. متداول ترین کیف ها در اندازه های مختلف از M6 ، که می تواند سیلندرهای M6 ، M4 و M2 را در خود نگه دارد ، تا کیسه های E ، که می تواند به صندلی چرخدار یا اسکوتر متصل شود ، متغیر است. کیسه های M6 اغلب دارای بند هستند تا سیلندرهای کوچکتر را سر جای خود نگه دارند. این امر می تواند به کمبود موجودی کیف کمک کند ، زیرا مجبور نیستید کیف های جداگانه برای بیماران با مخازن کوچک تهیه کنید. تجهیزات مختلفی در دسترس هستند که رایج ترین آنها کیف شانه ، کوله پشتی و کیف ویلچر است. توصیه می شود که همه کیسه ها از مواد غیر قابل اشتعال ساخته شوند.

Cylinder Cases

لوازم جانبی دیگری نیز برای تنظیم کننده یا محافظ استفاده می شوند . به خاطر داشته باشید که دو نوع شیر اصلی بر روی سیلندرهای اکسیژن وجود دارد. انواع CGA 870 در مخازنی با اندازه E و کوچکتر استفاده می شود. از شیرهای CGA 540 در مخازن بزرگتر و غیر قابل حمل استفاده می شود. بنابراین شما باید انواع تنظیم کننده یا محافظ متناظر با دریچه استوانه بیمار خود را انتخاب کنید .

O2 cylinder

مواردی که در هنگام انتخاب کپسول اکسیژن می بایستی به آنها توجه شود عبارتند از :

تعداد دفعاتی که از خانه خارج می شوید و یا به مسافرت می روید .

آیا لازم است از پله ها بالا و پایین بروید ؟

اندازه ، استقامت و قدرت بدنی شما چقدر است ؟

تمایل دارید از طریق بینی یا دهان نفس بکشید .

میزان اکسیژن رسانی که پزشک برای شما تجویز کرده است .

بر این اساس چهار مدل اکسیژن ساز مورد استفاده قرار می گیرد :

سیستم گاز فشرده

Compressed gas system

این سیستم قابل استفاده در خانه می باشد. که شامل یک اکسیژن ساز ثابت با یک لوله 50 فوت است. و وقتی بیرون می روید ، یک مخزن قابل حمل به همراه خود دارید. یک تأمین کننده می تواند این مورد را به شما پر شده تحویل دهد ، یا می توانید آن را از کنسانتره خود دوباره پر کنید. هنگامی که با مخزن قابل حمل خود بیرون می روید ، از یک دستگاه صرفه جویی در اکسیژن (OCD) استفاده می کنید ، که دوزهای کوچک و پالسی را برای کمک به ماندگاری بیشتر مخزن قابل حمل فراهم می کند.

اکسیژن ساز خانگی

Home oxygen concentrator

این دستگاه که اکسیژن ساز استاندارد نیز نامیده می شود ، با اتصال به برق خانگی  ، هوای اتاق را گرفته ، نیتروژن و ناخالصی ها را از بین می برد و اکسیژن خالص را در اخیار شما قرار می دهد. در این صورت شما نیازی به استفاده از مخازن اکسیژن را نخواهید داشت .

سیستم اکسیژن مایع

Liquid oxygen system

در این مدل از مخزن قابل حمل نیز استفاده می شود. شما آن را از یک مخزن ثابت خانه به نام مخزن اکسیژن پر می کنید. این مخزن دارای یک لوله 50 فوت است که می توانید هنگام حضور در خانه از آن استفاده کنید. مخازن بسیار سرد هستند ، بنابراین هنگام دست زدن به آنها باید مراقب باشید. شرکت تحویل دهنده هر 2 هفته یکبار مخزن شما را پر می کند.

سیستم متمرکز کننده اکسیژن قابل حمل (POC)

Portable oxygen concentrator (POC) system

شما می توانید این وسیله کوچک و الکتریکی را حتی در هواپیما با خود حمل کنید . یا آن را به پشت خود ببندید  و استفاده کنید . برای رساندن اکسیژن به لوله ای با حداکثر طول 7 فوت نیاز دارید. POC ها با برق معمولی یا باتری کار می کنند. می توانید آنها را در هر جایی حتی در اتومبیل شارژ کنید. نیازی نیست آنها را دوباره پر کنید و می توانید آنها را به مکان مورد نیاز ببرید.

مخازن : قابل حمل یا سیار ؟

اگر می خواهید با اکسیژن جابجا شوید ، می توانید مخزن قابل حمل یا سیار را انتخاب کنید. مخازن قابل حمل آنهایی هستند که می توانید به راحتی در خانه با خود حمل کنید. اما وزن آنها اغلب بیش از 10 پوند است ، بنابراین وزن بار هنگام بیرون رفتن بسیار سنگین است.

مخازن سیار سیلندرهای کوچک آلومینیومی یا ظروف اکسیژن مایعی هستند که با OCD استفاده می کنید. وزن آنها کمتر از 10 پوند است. همانطور که از نام آن مشخص است ، طوری طراحی شده اند تا بتوانید هنگام گشت زدن آنها را با خود حمل کنید. اگر بخواهند 2 لیتر در دقیقه از اکسیژن استفاده کنید ، حدود 4-6 ساعت دوام می آورند.

اگر پزشک به شما پیشنهاد کند که یک مخزن E را در خانه نگه دارید. مخزن بزرگ و سنگینی است که می توانید در هنگام قطع برق  از آن استفاده کنید.

وسایل مختلفی که هوا را از مخزن به شما تحویل می دهند :

نازل کانولا : این لوله پلاستیکی از طریق دو شاخه نرم و تو خالی اکسیژن را در سوراخ های بینی شما وارد می کند . آن را روی گوش های خود قلاب کرده تا در جای خود قرار بگیرد و آن را به یک لوله متصل به مخزن متصل کنید.

ماسک صورت : اگر به اکسیژن بیشتری نیاز دارید ، می توانید از ماسک صورت استفاده کنید که توسط یک بند الاستیکی در محل خود نگه داشته شده است. اگر به رطوبت بیشتری احتیاج دارید یا اگر نمی توانید از نازل کانولا استفاده کنید ، ماسک صورت پیشنهاد می شود .

تراشه کاتتر ترانس : در این روش از طریق یک دهانه کوچک به نام استوما به گردن متصل شده ، هوا را مستقیماً وارد لوله تنفسی می کند. اگر نمی خواهید مردم آن را ببینند ، می توانید آن را زیر پیراهن یا روسری خود پنهان کنید. برای افزودن رطوبت ممکن است لازم باشد از یک اتصال رطوبت ساز همراه آن استفاده کنید ، زیرا گل اکسیژن بالاتر است که می تواند خشک شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت باید استوما را تمیز نگه دارید.

افزایش رطوبت : می توانید بطری مرطوب کننده را به دستگاه اکسیژن درمانی خود متصل کنید تا مجاری هوایی شما احساس خشکی کمتری کند. در صورت نیاز به جریان هوای بیش از 4 لیتر در دقیقه ، به رطوبت ساز نیاز خواهید داشت.

توصیه های ایمنی هنگام کار با دستگاههای اکسیژن ساز و مخازن

برای ایمن بودن هنگام استفاده از دستگاه های اکسیژن درمانی ، رعایت نکات ایمنی زیر الزامی است :

سیگار نکشید و به اطرافیان نیز بگویید در کنار شما سیگار نکشند و هنگام بیرون رفتن از فضاهای حاوی دود دوری کنید. اکسیژن بیشتر در هوا می تواند آتش گرفتن مواد را تسهیل کند. همچنین استفاده از شمع و کبریت می تواند خطرناک باشد.

دستگاه های اکسیژن را حداقل 5 فوت از اجاق گازها ، اجاق های آشپزی ، شعله های باز ، بخاری ها و دستگاه های الکترونیکی دور نگه دارید.

هنگام استفاده از دستگاه از مایعات و پاک کننده های قابل اشتعال خودداری کنید.

از مرطوب کننده های پایه آب و نه بر پایه روغن ، روی لب ، دهان یا سوراخ های بینی استفاده کنید.

هنگام استفاده از اکسیژن ، الکل مصرف نکنید و هر آنچه ممکن است روی میزان تنفس شما تأثیر بگذارد ، مصرف نکنید.

در مورد نحوه تمیز کردن کانولا ، ماسک صورت ، بطری مرطوب کننده یا کاتتر با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. طبق توصیه پزشک آنها را تمیز و جایگزین کنید.

مخازن را جهت شارژ مجدد با زمان کافی برای تحویل سفارش دهید ، تا تمام نشوید.

سرعت جریان دستگاه خود را تغییر ندهید ، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *