اکسیژن پزشکی: درک زنجیره تأمین اکسیژن در برابر ویروس کرونا

از زمانی که جهان با شیوع ویروس کرونا (Covid-19) درگیر شده است و سیستم های مراقبت های بهداشتی به محدودیت های خود رسیده اند ، اکسیژن مایع بیمارستانی کانون توجه جهان قرار گرفته است .تجارت جهانی گازهای صنعتی در تلاش است تا اکسیژن رسانی به بخش بهداشت و درمان را به حداکثر برساند و می توانیم اطمینان داشته باشیم که این امر بوقوع بپیوندد .

تولید اکسیژن

اکسیژن یکی از گازهای اصلی هوا است و قسمت عمده آن از طریق فرآیند جداسازی هوا در ASU (واحد جداسازی هوا) تولید می شود.

به طور کلی ، هوای اطراف از 78٪ نیتروژن ، 21٪ اکسیژن (تقریبا) و 1٪ آرگون و سایر ترکیبات تشکیل شده است (به عنوان مثال گازهای نادر مانند کریپتون ، نئون و زنون). یک ASU این هوای جوی فراوان را می گیرد و طی چندین مرحله جداسازی و تقطیر ، آن را به اجزای جداگانه (اکسیژن ، ازت ، آرگون) تقسیم می کند.

اکسیژن مایع بیمارستانی تولید شده توسط فرآیند برودتی معمولاً با خلوص بیش از 99٪ تولید می شود تا بتواند اساساً برای همه موارد از جمله برای اهداف پزشکی استفاده شود. اکسیژن مایع بیمارستانی ، به عنوان یک دارو یا محصول دارویی در بخش مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته می شود.اکسیژن تولید شده توسط فرآیند جداسازی هوا به عنوان اکسیژن مایع بیمارستانی بدون هیچ مرحله تصفیه اضافی قابل قبول است. فرآیند جداسازی هوا خود آلودگی ها را به سطوح زیر سطح مورد نیاز برای رسیدن به مشخصات اکسیژن مایع بیمارستانی بر می دارد. اگرچه برخی از تأسیسات جداسازی هوا ممکن است بخشی از اکسیژن تولید شده را به مخازن اکسیژن مایع بیمارستانی اختصاص دهند ، اما این یک فرآیند جهانی نیست و ضروری هم نیست. اکسیژن تولید شده توسط فرآیند جداسازی هوا ، به دلیل ماهیت فرآیند ، به عنوان اکسیژن مایع بیمارستانی قابل قبول است.

بسیاری از تأسیسات جداسازی هوا ، اکسیژن را در مخزن مشترک تولید می کنند ، سپس از تجهیزات آزمایشگاهی برای اطمینان از مطابقت محصولات با مشخصات مورد نظر استفاده می کنند. در مورد اکسیژن مایع بیمارستانی ، از این تجهیزات آزمایشگاهی نیز برای تولید نتایج آزمایش استفاده می شود که به یک فرد واجد شرایط اجازه می دهد تا محصول را برای استفاده به عنوان اکسیژن مایع بیمارستانی قابل قبول آزاد کند.بمنطور تهیه و فروش اکسیژن مایع بیمارستانی ، واحد تولیدکننده اکسیژن می بایستی مجوز لازم جهت تولید اکسیژن را داشته باشد .

اکسیژن چگونه استفاده می شود؟

اکسیژن یکی از مهمترین گازهای نجات دهنده زندگی است که امروزه در پزشکی کاربرد بسیار بالایی دارد. این ماده از دهه 1800 در پزشکی مورد استفاده بوده و هم از نظر کاربرد و هم از نظر سیستم تحویل بسیار پیشرفت کرده است.

اکسیژن مایع بیمارستانی برای بازگرداندن تنش اکسیژن بافتی در شرایطی مانند ایست تنفسی ، ایست قلبی ، شوک ، مسمومیت با مونوکسیدکربن و خونریزی شدید استفاده می شود و در بیمارستان و اورژانس حوادث کاربرد دارد.

استفاده از اکسیژن پزشکی در خارج از محیط بیمارستان گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است و هزاران نفر به زندگی روزمره خود به فناوری های اکسیژن پزشکی پرتابل وابسته هستند. علاوه بر این ، اکسیژن پزشکی در واحدهای واکنش به حوادث ، کمک های اولیه ، احیا و تجهیزات پشتیبانی حیاتی است – حتی تکنیک های مدرن بیهوشی نیز به اکسیژن مایع بیمارستانی متکی هستند.

در همه گیری Covid-19 ، اکسیژن در مهمترین شکل خود در بخش پزشکی استفاده می شود – در تنفس ، پاسخ به حادثه و حمایت از زندگی. و در مورد تامین اکسیژن جهت بیماران و فعال نگه داشتن عملکردهای حیاتی آنها بسیار موثر است.

medical oxygen1
medical oxygen2
medical oxygen3

قبلی
بعدی

چگونه تهیه یا مدیریت می شود؟

اکسیژن در بخش پزشکی به طور سنتی در ASU (ها) تولید می شود و سپس به صورت مایع یا به عنوان گاز از طریق سیلندرها به مشتری توزیع می شود.

یک وسیله جایگزین تولید اکسیژن در بازار پزشکی وجود دارد ، که به صورت جذب نوسان فشار (PSA) میباشد . معمولا در بیمارستانها برای تأمین اکسیژن پزشکی به شبکه گاز پزشکی متصل میشوند .  بسته به میزان مصرف آنها می توانند اکسیژن مایع ذخیره شده در محل را در مخازن برودتی فله خریداری کرده و از طریق خطوط لوله آن به مرکز تغذیه کنند ، یا سیلندر خریداری کنند.

با تأمین عمده از طریق مخازن ذخیره سازی و خط لوله به داخل بخش ها معمولاً حجم اکسیژن پزشکی مورد نیاز بخوبی تامین میکند. با این حال ، یافتن ترکیبی از تأمین عمده و سیلندر – و به خصوص در این شرایط همه گیر ، غیر معمول نیست ، که به موجب آن مقدار اکسیژن مورد نیاز می تواند از قابلیت های خطوط لوله برای تحویل آن پیشی بگیرد. تأمین سیلندر هم می تواند ظرفیت لوله کشی را تکمیل کند و هم وسیله تأمین نسبتاً متحرکی را فراهم کند.

سیلندرهای اکسیژن در اندازه های مختلف ارائه می شوند تا جریان اکسیژن مداوم یا مورد نیاز را تأمین کنند . بیمارستان ها معمولاً از این سیلندرها برای اطمینان از سهولت استقرار در بیمارستان ، چه در بالین بیمار ، چه در بخش های عملیاتی یا رویه ای ، در اتاق های MRI یا حتی در تجهیزات متحرک استفاده می کنند . این انعطاف پذیری که در کاربردهای مختلف پزشکی وجود دارد ، نه تنها منجر به رایج شدن سیلندرهای اکسیژن در محیط بیمارستان شده است  ، بلکه می تواند در پاسخگویی به پیامدهای بیماران آلوده به ویروس کرونا در هر زمان بسیار مهم باشد.

سیلندرهای اکسیژن پزشکی نیز توسط اولین پاسخ دهندگان یعنی آن دسته از پرسنل پیراپزشکی و خدمات اورژانس که در خط مقدم این بحران هستند ،استفاده میشود. به عنوان مثال در آمبولانس ها اغلب از سیلندرهای اکسیژن سبک و ثابت برای سرویس دهی استفاده می شود. سیلندرهای کوچک اکسیژن پزشکی که توسط پرسنل اورژانس استفاده می شود در هنگام پاسخگویی به شرایط اضطراری و معالجه بیماران امری عادی است. اولین پاسخ دهندگان شاغل در بخشهای موقت نگهداری خارج از بیمارستان یا در مناطق شهری نیز به این سیلندرها وابسته خواهند بود.

سیستم های PSA از اجزای معمولاً در دسترس استفاده می کنند که می توانند سرمایه اولیه مورد نیاز را در مقایسه با تولید برودتی اکسیژن تا حد زیادی کاهش دهند و نوعی پرتابل را ارائه می دهند که نیازهای مختلف بیمارستان و بخش مراقبت های بهداشتی را برطرف می کند.

صنایع گازی پرستلی قاطعانه متعهد است که باتوجه به همه گیری بی سابقه COVID-19 از مشتریان خود پشتیبانی کند. تیم های واکنش ما اطمینان می دهند که ما به طور ایمن و کارآمد گازهای صنعتی را به مشتریان خود تحویل می دهیم.

علاوه بر این ، صنایع گازی پرستلی ، تأمین اکسیژن و گازهای ضروری پزشکی را به منظور حمایت از بیمارستان ها ، پزشکان ، پرستاران و متخصصان پزشکی که از بیماران مبتلا به COVID-19 مراقبت می کنند ، در اولویت قرار می دهد . با افزایش میزان تولید اکسیژن در واحدهای جداسازی هوا ، در صورت لزوم ، و همکاری بسیار نزدیک با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی محلی برای پیش بینی تقاضا و افزایش تحویل گاز ، آمادگی خود را اعلام می نماید.

صنایع گازی پرستلی با سابقه خوبی که در زمینه پیمایش زمانهای چالش برانگیز دارد ، همکاری نزدیکی با همه ذینفعان خود دارد . ما به کاری که کارکنان ما  انجام می دهند افتخار می کنیم و همچنان ایمنی ، سلامتی و رفاه کارکنان ، مشتریان و جوامع خود را سرلوحه کار خود قرار می دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *