کنترل کیفیت محصولات کرایوژنیک

این موضوع یعنی Quality control of cryogenic products در صنایع گازی پرستلی از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردارند ، در کار با دستگاه های تولید مایعات کرایوژنیک، ما بیشترین تمرکز خود را بر روی کنترل کیفیت محصولات تولیدی مان گذاشته ایم ، نه تنها در تولید محصولات بلکه در ذخیره کردن تا تحویل آنها به مشتری .

کنترل کیفیت مایع اکسیژن :

زندگی بیماران نیازمند اکسیژن تنفسی وابسته به کیفیت و خلوص اکسیژن تولیدی این کارخانه می باشد . این بدان معناست که زمانی که ما در حال تولید اکسیژن هستیم با خلوص گیری ها و تست مستمر اکسیژن هیچگونه ناخالصی در محصول تولیدی وجود نداشته و خلوص اکسیژن همواره بالاتر از 5/99 درصد باشد .

در صنعت هم خلوص اکسیژن موجب کیفیت بالای کار انجام شده می شود مثلا” در برشکاری فلزات ، هرگونه ناخالصی در اکسیژن سبب بی کیفیتی و خرابی کار ارائه شده می باشد و حتی در کوره های ذوب فلز یا صنایع پتروشیمی خلوص اکسیژن بسیار حائز اهمیت است .

cryogenic control2
cryogenic control1
cryogenic control 3
cryogenic control 4
cryogenic control 5


در کنترل کیفیت اکسیژن دو نوع تست انجام می گیرد :

1- تست خلوص Purity test

برای خلوص گیری از دو نوع دستگاه تست استفاده می شود (a) دستگاه آنالیزر دیجیتالی که بصورت On line خلوص اکسیژن یا نیتروژن تولیدی را نشان می دهد .
(-b) دستگاه بورت که با استفاده از محلول آمونیاک ،نشادر و آب مقطر بعلاوه براده مس توسط اپراتور مربوطه در هر ساعت خلوص گیری انجام می گردد .

2- تست بو Odor Test :

مایع اکسیژن معمولا بی بو است . در صورتی که بوی خارجی به خود گرفته باشد قابل استفاده در مصارف طبی نمی باشد . لذا طبق موارد زیر تست بو Odor test انجام می گیرد . در صورت وجود بو در اکسیژن مایع که خیلی بعید است ، مایع تولیدی تخلیه ،تانک ذخیره پرژ و دستگاه دیفراست می گردد .
ضمنا” اگر مایع اکسیژن مدت زمان زیادی در تانک ذخیره بماند ممکن است بوی خارجی بگیرد .

تجهیزات مورد نیاز تست بو Odor test :

1- ظرف (Beaker) 400 میلی لیتری
2- در پوش شیشه ای (Watch Glass)
3- فیلتر کاغذی خشک (Dry Filter Paper)
4- یک عدد پنس

نحوه انجام کار:

1- یک عدد فیلتر کاغذی خشک داخل ظرف بیکِر قرار دهید .
2- مقدار 200 میلی لیتر اکسیژن مایع را در بیکر تمیز بریزید .
3- بیکر را در یک جا ی ثابت قرار دهید و درپوش شیشه ای را روی آن بگذارید ، این در پوش جهت جلوگیری از ورود بوی محیط به بیکر می باشد.
4- اجازه دهید تا مایع تبخیر شود ، زمانی که مایع داخل بیکر تبخیر شد و بخار روی بیکر ناپدید و دمای آن با دمای محیط یکی شد ، درپوش را بردارید و بیکر را بو بکشید و توسط پنس فیلتر کاغذی را هم بو کنید ، در صورت وجود هرگونه بوی خارجی اکسیژن مایع برای تنفس قابل استفاده نمی باشد .
خلوص نیتروژن مایع تولیدی که توسط دستگاه آنالایزر بصورت On line بین 2-5 ppm کنترل می شود و خلوص اکسیژن مایع که بین 99/5 تا 99/9 درصد می باشد . راس هر ساعت توسط اپراتور در لاگشیت مربوطه ثبت می گردد .

گازهای صنعتی مانند اکسیژن ، نیتروژن و آرگون به صورت مایع در دمای برودتی به مشتریان تحویل داده می شود و قبل از استفاده توسط مشتری ، در مخازن کرایوژنیک ذخیره می شود .

درجه فشار و اندازه این مخازن مطابق با الزامات لجستیک استاندارد شده است . مخازن دو جداره عایق ( کرایوژنیک ) شامل دو مخزن متحدالمركز ، یك مخزن داخلی از جنس استیل و یك پوشش خارجی از جنس استیل كربنه با قابلیت ضدخورندگی و دوستدار محیط زیست می باشد. فضای بین مخزن داخلی و خارجی تخلیه شده و با پودر عایق (پرلیت) پر می شود. پس با توضیحات ذکر شده کنترل کیفیت این محصولات Quality control of cryogenic products بسیاز حایز اهمیت می باشد .



بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *